Læringsmål 1
1
Jeg beregner gennemsnittet af positive tal og bestemmer typetal, variationsbredde, mindste- og størsteværdi ved aflæsning af observationer.
2
Jeg beregner gennemsnit af positive og negative tal, bestemmer typetal, variationsbredde, mindste- og størsteværdi ved udførelse af eksperimenter samt vurderer og beskriver, hvorvidt forskellige udsagn om deskriptorer kan passe sammen.
3
Jeg beregner gennemsnit, bestemmer typetal, variationsbredde, mindste- og størsteværdi ved aflæsning af hyppighedstabeller samt inddeler observationer i intervaller og bestemmer typeinterval.
Læringsmål 2
1
Jeg grupperer observationer i forudbestemte intervaller og udfører eksperimenter, beregner frekvens samt udfylder hyppigheds- og frekvenstabel.
2
Jeg grupperer observationer i passende intervaller, udfører eksperimenter, laver optællinger, udarbejder hyppighedstabel og beregner efterfølgende frekvens.
3
Jeg udfører undersøgelser og grupperer observationerne i passende intervaller, udfører eksperimenter, inddeler observationerne i intervaller, udarbejder hyppighedstabel og beregner efterfølgende frekvens.
Læringsmål 3
1
Jeg aflæser svar på enkle spørgsmål på diagrammer og fremstiller cirkeldiagrammer med få observationer.
2
Jeg aflæser data på diagrammer og beregner frekvenser, formulerer spørgsmål til tabeller og diagrammer og svarer på andres spørgsmål til data.
3
Jeg aflæser og tolker mere komplekse informationer i tabeller, planlægger egne undersøgelser, indsamler, bearbejder og præsenterer data.
Læringsmål 4
1
Jeg tegner tælletræer, der svarer til et antal valgmuligheder og beregner antal kombinationer ud fra regnehistorier, hvor antallet af forskellige muligheder er direkte beskrevet i teksten.
2
Jeg tegner tælletræer ud fra regnehistorier, hvor antallet af muligheder skal findes i en kontekst og beregner antal kombinationer ud fra regnehistorier.
3
Jeg beregner antal kombinationer ud fra komplekse regnehistorier.
Læringsmål 5
1
Jeg beskriver sandsynlighed med brøk, decimaltal og procent samt beregner sandsynligheden i spilaktiviteter.
2
Jeg undersøger den statistiske sandsynlighed for forskellige udfald ved spil.
3
Jeg laver egne undersøgelser og beskriver den statistiske sandsynlighed for forskellige udfald samt undersøger chancestørrelser ved simulering.
Læringsmål 6
1
Jeg afgør, om sandsynligheden for en given hændelse kan bestemmes ved beregninger eller undersøgelser.
2
Jeg argumenterer for, om sandsynligheden for en given hændelse kan bestemmes ved beregning, undersøgelse eller ekspertvurdering.
3
Jeg giver eksempler på sandsynligheder, der er bestemt ved beregning, undersøgelse eller via ekspertviden.
Læringsmål 7
1
Jeg bestemmer gennemsnit, antal kombinationer eller sandsynligheder ud fra regnehistorier med enkle taloplysninger.
2
Jeg bestemmer gennemsnit, antal kombinationer og sandsynligheder med passende enheder ud fra regnehistorie med flere taloplysninger.
3
Jeg bestemmer gennemsnit, antal kombinationer og sandsynligheder med passende enheder ud fra regnehistorier med mere komplekse informationer.